اخبار گوناگون.
دانشمندان دانشگاه کرنل یک باتری جدید برای خودروهای برقی اختراع کردهاند که در عرض ۵ دقیقه بهصورت کامل شارژ میشود.
وقتی بحث همهگیری خودروهای برقی به میان میآید مصرفکنندگان هنوز سؤالات زیادی درباره باتری آنها دارند. سؤالاتی از قبیل شعاع حرکتی باتریها چقدر است؟ چقدر طول میکشد تا باتریها شارژ شوند؟ طول عمر باتری در درازمدت چگونه خواهد بود؟ محققان دانشگاه کرنل یک باتری پیشرفته ساختهاند که میتواند این نگرانیها را برطرف سازد.
این محققان باتری لیتیومی تولید کردهاند که زیر ۵ دقیقه شارژ میشود و درعینحال عملکرد پایدار خود را در سیکلهای شارژ و تخلیه شارژ مکرر حفظ میکند. باتریهای لیتیوم یون به خاطر وزن سبک، راندمان انرژی و طول عمر بالا گزینهای محبوب بین خودروسازان هستند؛ اما زمان شارژ آنها به ابعاد و نوع شارژر بستگی دارد. شارژرهای سریع میتوانند در عرض ۳۰ دقیقه یک خودروی برقی متوسط را شارژ کنند درحالیکه شارژ باتری با شارژرهای سطح ۱ که معمولاً در خانهها پیدا میشود بیش از ۴۰ ساعت طول میکشد.
البته در زمینه شارژرها هم پیشرفتهایی صورت گرفته و شرکتی به نام گراویتی میگوید شارژرهایش با ۵ دقیقه شارژ میتوانند شعاع حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری را فراهم سازند. البته برخی خودروهای برقی امکان استفاده از این نوع شارژرها را ندارند. البته باتریهای لیتیوم یونی در کنار مزیتهای خود مشکلاتی هم دارند که شامل مواردی همچون زمان شارژ و مشکلات مربوط به جریان برق است. محققان اما فهمیدهاند فلزی به نام ایندیوم که معمولاً در نمایشگرهای لمسی و پانلهای خورشیدی بکار میرود به شارژ سریع و ذخیره انرژی در باتریها کمک میکند. باتریهای جدید تولید شده از آندهای ایندیوم استفاده میکند درحالیکه آندهای بکار رفته در باتریهای لیتیوم یونی معمولاً از فویل مسی با پوشش گرافیتی سود میبرند.
قطعاً با زمان شارژ ۵ دقیقهای باتری رانندگان نگرانیای دراینباره نخواهند داشت. اگر شما بتوانید باتری خودروی خود را در ۵ دقیقه شارژ کنید دیگر نیازی به استفاده از باتریهای بزرگ جهت دستیابی به شعاع حرکتی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر نخواهد بود و این امر به معنی کاهش هزینه و قیمت خودروهای برقی است. آندهای ایندیوم هم مشکلات خاص خود را دارند. ایندیوم فلزی سنگین است درحالیکه خودروهای برقی اولویت خود را کاهش وزن قرار دادهاند. البته پیشرفتهای آتی در این زمینه میتواند از وزن باتریها بکاهد. محققان میگویند شاید بتوان از متریال دیگری با همان خواص در باتریها استفاده کرد، متریالی که وزن کمتری دارند. مدیر این پروژه میگوید:
آیا آلیاژهای فلزی دیگری وجود دارند که ما هرگز آنها را بررسی نکردهایم؟ اینجاست که محققان وارد عمل میشوند چراکه یک اصل کلی وجود دارد که به همه اجازه میدهد تا آند باتری بهتری را برای شارژ سریعتر طراحی کنند